![]()  | 
    Horčičné zrnko  | 
    "Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32)  | 
  
|---|
 
  | 
    
 NAJVÄČŠÍ EVANJELIZÁTORI PRVEJ CIRKVI (zdroj: príhovory o. Jána Majerníka, Benedikt XVI. – Apoštoli a prví učeníci Ježiša Krista) Najväčší evanjelizátori tejto oblasti boli Peter, Barnabáš, Pavol, Sílas. Ale svojím spôsobom k nim patril aj Marek. 
 PETER – nebol biskupom jeruzalemskej cirkvi, ale ako hovoria Skutky apoštolov, bol biskupom cirkvi antiochijskej. V Antiochii sa nachádza aj Chrám sv. Petra. V Jeruzaleme sa spravovania miestnej cirkvi chytili  príbuzní Ježiša z matkinej strany – biskupom sa stal Jakub, ale nie Jakub apoštol, ale  Jakub, bratranec Ježišov. Možno ani tie vzťahy neboli medzi Petrom  a Jakubom tak ideálne, keď Peter odchádza tak ďaleko preč. Niektorí  exegéti hovoria, že Jakub ho vytlačil smerom z Jeruzalema von.  Pavol len prišiel  Petrovi na pomoc. Peter bol len jednoduchým nevzdelaným rybárom, ktorému bola  daná najvyššia funkcia v Cirkvi. Ježiš si volil slabých ľudí. Keby dnes zbor kardinálov volil pápeža,  nikdy by človek ako Peter nebol zvolený. Peter zrejme nevedel písať ani čítať, dodnes sa o tom vedú  diskusie – to, že napísal dva apoštolské listy, ešte neznamená, že ich napísal  vlastnou rukou. 
 
 Antiochia v sýrskej provincii – mesto, kde Kristovi nasledovníci boli prvý raz nazvaní kresťanmi 
 Interiér kostola sv. Petra v Antiochii, ktorý tu ako biskup Cirkvi prehováral k prvej komunite kresťanov 
 V kostole sa nachádza aj tajný východ, ktorým bolo možné v časoch prenasledovania nepozorovane uniknúť 
 Antiochia v Pizídii 
 BARNABÁŠ – priviedol Pavla   z Tarzu do Antiochie – tým akoby ho v pravom čase opäť „daroval“  Cirkvi. Spolu s Pavlom vychádza z Antiochie na svoju prvú misijnú apoštolskú cestu, ktorá bola  v prvom rade jeho apoštolskou cestou, Pavol a Marek sa pridali len  ako spolupracovníci. Dôvodom pre rozdelenie Barnabáša s Pavlom mohli byť rozličné doktrinálne (dogmatické) pohľady - Pavol ako helenista mohol Pavlovi pripadať pre židovstvo až príliš progresívny. Alebo to mohol byť dôvod Barnabášovej žiarlivosti na osobu svätého Pavla, ktorý získaval prevahu pri vedení apoštolskej cesty. Tertulián pripisuje Barnabášovi autorstvo Listu Hebrejom, čo nie je nepravdepodobné, lebo Barnabáš ako príslušník kmeňa Lévi mohol mať záujem o tému kňazstva a List Hebrejom mimoriadnym spôsobom Ježišovo kňazstvo vykladá. Barnabáš je tiež  autorom knihy Didaché, spisu z apoštolskej doby, ktorý nebol zaradený  medzi kánonické spisy. Hovorí o Eucharistii, prináša podobnú verziu  modlitby Otčenáš ako Matúš.  
 MAREK – pravdepodobne si  s Pavlom nerozumel tak ako s Barnabášom a viac to bolo zrejme  cítiť, keď prebral Pavol „velenie“ nad  misijnou cestou po Barnabášovi.  Niektorí cirkevní otcovia uvádzajú, že Marek bol tým chlapcom z Getsemanskej záhrady, ktorý, keď ho chceli chytiť, pustil svoj plášť, aby sa zachránil. Marka môžme vidieť každý sám v sebe. Chceme nasledovať Krista, sme zvedaví na jeho cesty, no keď sa dostaneme do úzkych, zo strachu sa ho pustíme. 
 SÍLAS = SILVÁN – Pavol ho  v Listoch nazýva Silván, v Skutkoch apoštolov je menovaný ako Sílas.  V prvej Cirkvi požíval veľkú vážnosť. Bol  poverený doručiť bratom v Antiochii, Sýrii a Cilícii rozhodnutia  prijaté na jeruzalemskom sneme a vysvetliť ich.  
 Timotej a Títus – najbližší Pavlovi spoločníci, ale keďže ich služba sa nespája s Antiochiou, nebudeme ich rozoberať, aby toho nebolo priveľa. 
 Pavol nekoná ako „ja“, ako sólista. Ako osamotený jedinec. Ale spoločne so svojimi spolupracovníkmi v rámci „my“, Cirkvi. 
 
  | 
  |